Priroda/Biologija

Predmet Biologija i Priroda omogućuje učenicima da na zanimljiv i interaktivan način upoznaju svijet koji ih okružuje. Kroz ovaj predmet djeca stječu osnovna znanja o živim bićima, njihovim osobinama, staništima, životnim ciklusima i međusobnim odnosima, kao i o osnovama ekologije i zaštite okoliša.

U nastavi se potiče znatiželja, promatranje i istraživanje, a učenici uče kroz praktičan rad, što doprinosi dubljem razumijevanju prirodnih pojava.

Istraživanje Primarna prevencija ovisnosti – nikotinizam (travanj 2025.)

Kroz nastavne sadržaje Reagiranja na podražaje u ulozi održivosti života (Zaštita i bolesti živčanog sustava, ovisnosti) u kurikulumu 8. razreda provedeno je istraživanje na populaciji učenika 8. razreda, ali i šire istraživanje, na populaciji od 12 do 14 godina kroz školsku godinu 2024./2025.

Primarna prevencija ovisnosti odnosi se na mjere koje se poduzimaju kako bi se spriječio početak korištenja sredstava ovisnosti, poput duhana. Kod pušenja, to uključuje edukaciju, podizanje svijesti, stvaranje zdravih navika i smanjenje dostupnosti duhana – s ciljem da pojedinci nikada ni ne započnu s pušenjem.

Istraživanja u području primarne prevencije pušenja posebno su usmjerena na djecu i mlade, jer se većina pušača prvi put susretne s cigaretama u adolescenciji. Informiranost o o štetnosti pušenja, razvoju kritičkog mišljenja i jačanju socijalnih vještina, pokazala se učinkovita u smanjenju broja mladih koji započinju s pušenjem.

Zanimljiv aspekt istraživanja je i utjecaj obiteljskog i socijalnog okruženja. Djeca čiji roditelji puše ili čiji prijatelji puše imaju veću vjerojatnost da i sami počnu pušiti. Stoga su preventivne strategije koje uključuju obitelj i lokalnu zajednicu također iznimno važne.

Zaključno, istraživanje za primarnu prevenciju pušenja ima ključnu ulogu u oblikovanju učinkovitih strategija koje pomažu u očuvanju zdravlja populacije, posebno mladih, te smanjenju dugoročnih posljedica povezanih s ovisnošću o nikotinu.

U istraživanju je sudjelovalo ukupno 112 učenika, 57% djevojčica i 43% dječaka od 12 do 14 godina starosti. Prema obrađenim podacima 85% njih probalo je pušiti jer ih je zanimalo kakav je to osjećaj dok 13% njih je probalo i više ne puši svaki dan. Vrlo mali postotak od 2% odgovara da puši svaki dan ili nekoliko puta mjesečno. Pozitivno j eda 93% ispitanika odgovara da su svjesni da je pušenje štetno za zdravlje, a oni koji su probali pušiti ili puše uglavnom su cigarete dobivali od roditelja, braće sestara ili šire rodbine. Neki su kupovali i sami. Učenici su osviješteni te odgovaraju da najviše štetnosti pušenje radi dišnom sustavu 26% te krvožilnom 15%, ali i na mozak, smanjenje potencije i plodnosti kod muškaraca i žena, na bubrege te debelo crijevo.

Link na anketu: https://forms.office.com/r/m48V8wMA4G?origin=lprLink

Rezultati istraživanja na sva tri 8. razreda pokazalo je da su učenici uglavnom probali neka sredstva ovisnosti, najviše alkohol i cigarete pri čemu prednjači wiip. Svi su se susreli s alkoholom i njegovom konzumacijom. Ispitani učenici su rekli da su njihovi roditelji uglavnom znali za većinu sredstva ovisnosti koju su konzumirali. Većina ispitanih učenika smatra da je najzastupljeniji oblik ovisnosti nikotinizam i to električne cigare – popularni wiip, nakon kojeg slijede računalne igrice. Najviše učenika smatra da je razlog konzumacije sredstva ovisnosti “ulazak mladih u svijet odraslih, prihvaćenost u društvu te privlačenje dečkiju/cura na taj način”. Također, smatraju da su najveći problemi koje ovisnosti izazivaju promjene u ponašanju i samoj ličnosti osobe kao i zanemarivanje obitelji te trošenje veće količine novaca.

Istraživanje provela: Silvija Bartulović, prof.

Primjeri inovativnih metoda poučavanja nastavnog sadržaja (svibanj, 2025.)

Prilagodbe u borbi za opstanak: Sistematizacija tematske cjeline: Prilagodbe u borbi za opstanak (tematski hodogram i materijali za sistematizaciju i ponavljanje gradiva za učenike 5. razreda)

Link za hodogram: 5. razred

Link za sve zadatke: ZADACI

Link za Ecsape room uputu: ROOM

Primjeri inovativnih metoda poučavanja nastavnog sadržaja (svibanj, 2025.)

Imaju li sva živa bića mehanizme zaštite tijela (obrada nastavnog sadržaja) (tematski hodogram i materijali za sistematizaciju i ponavljanje gradiva za učenike 7. razreda)

Link za hodogram: 7. razred

Link za radni listić: RL

Link za dodatne materijale po skupinama: BILJKE POKROV

Link za prezentaciju: PPT

Skip to content